… dus eigen site eerst, daarna social media kanalen
Zo ongeveer aan het einde van al onze projecten komt het moment dat de opgeleverde WordPress site gekoppeld moet worden aan de social media kanalen. Zo’n koppeling kan op verschillende manieren worden opgelost. Een luxe oplossing is met bijvoorbeeld de widgets zoals die door Jetpack geleverd worden voor Twitter en Facebook. Linken naar de social media kanalen kan uiteraard ook.
Dergelijke koppelingen zijn logisch en horen er in deze tijd simpelweg ook gewoon bij. Je prospects en bezoekers bevinden zich namelijk meer en meer op die kanalen. Het is van belang dat je actief moet zijn op die kanalen als je gezien wilt worden.
De afgelopen jaren zien we een duidelijke trend dat met name Facebook, Twitter en LinkedIn een zuigende werking hebben over de plek waar de primaire interactie is. In mijn beleving is het onvermijdelijk dat je duidelijk aanwezig moet zijn dáár waar je prospects en klanten hoofdzakelijk aanwezig zijn. Geen ontkomen aan.
Wanneer het social media platform hèt primaire interactie kanaal wordt is dit geen goede ontwikkeling. Dit komt omdat al deze social media kanalen gratis zijn wat betekent dat jij feitelijk de klant bent. Privé heb je er vast geen problemen mee dat niet al je vrienden je bericht zullen zien, maar zakelijk is dat natuurlijk een probleem.
Wie betaalt bepaald
Facebook, maar ook alle andere platformen, gebruiken speciale algoritmes die bepalen wat je wel en wat je niet ziet. Het mag duidelijk zijn dat je hier last van hebt als je bijvoorbeeld een Facebook pagina beheerd voor een bedrijf of instelling. Maar ook wanneer je bijvoorbeeld een evenement hebt aangemaakt en je gebruikt deze pagina als primair interactiekanaal.
Uiteraard hebben deze platformen mogelijkheden om beter onder de aandacht te komen bij je volgers door middel van advertenties. Echter, hier bereik je nog steeds niet iedereen mee, maar veel belangrijker nog, je sluit ontzettend veel mensen uit wanneer je Facebook als je primaire communicatiekanaal gebruikt. Een groot gedeelte van je potentiële klanten hebben niet eens een Facebook account of zijn daar niet dagelijks te vinden.
Zoals eerder aangegeven, is het afhankelijk van het soort bedrijf op welk specifiek platform je klanten zich over het algemeen bevinden. Het is prima om hier een sterke focus op te hebben, maar je primaire communicatiekanaal moet je eigen website zijn. Niet je social media profiel, maar een blog op je eigen site. Alles wat je waardevol genoeg vindt om te delen op social media hoort in principe thuis op je eigen site.
Eigenaar van je eigen content
Door een blog artikel te publiceren op je site wordt deze direct relevanter voor zoekmachines zoals DuckDuckGo en Google. Daarnaast ben je eigenaar van je content geworden in plaats van dat het social media platform dit is geworden. Door eenvoudige integraties kun je je content eenvoudig delen op de gewenste social media kanalen. Bijkomend voordeel is dat over twee maanden je blog bericht nog steeds goed te vinden is. Dit is niet het geval op Facebook. LinkedIn of twitter .
Uiteraard lost dit het probleem van het verloren gaan van je content in een algoritme niet op. Maar doordat je primaire content op je eigen site staat heb je veel meer invloed over hoe je je bezoekers kunt converteren naar klanten. Hoe je dat doet? We helpen je daar graag mee.
Geef een reactie