We krijgen regelmatig vragen over hoe het kan dat e-mailtjes niet aankomen. Tijd om eens een opsomming te maken waarom dit kan gebeuren en hoe je dit kunt oplossen. Wanneer je een e-mail verstuurt dan wordt deze in de meeste gevallen eerst gefilterd. Het kan dus gebeuren dat je mail als spam gemarkeerd wordt.
Maar waar ligt dit aan en hoe kun je dit voorkomen?
Redenen waarom e-mail als spam wordt gezien
- de e-mail wordt verstuurd vanaf een webserver (via de WordPress website)
- de e-mail is te groot
- het e-mail-adres wat je gebruikt wordt als spam aangemerkt
- de inhoud van je mail wordt als spam gezien. Dit kan komen doordat je spam gevoelige woorden hebt gebruikt.
- teveel verstuurde e-mail in één keer
- de afzender wordt niet herkend
- teveel afbeeldingen
- volledige hoofdletters of veel uitroeptekens gebruiken
- slordige HTML code, wat veel gebeurt door te kopieëren uit Microsoft Word
- het IP adres waar je vanaf verstuurd staat op een blacklist
Hoe kun je voorkomen dat je e-mail als spam wordt gezien
- gebruik Overzicht van transactionele e-mail diensten [Engels] om er zeker van te zijn dat e-mails ook daadwerkelijk aankomen.
- voor nieuwsbrieven doe je er slim aan gebruik te maken van speciale maildiensten zoals bijvoorbeeld Mailchimp.
- zorg ervoor dat je e-mail-adres zo weinig mogelijk vreemde tekens bevat.
- gebruik normaal taalgebruik, dus geen bijzondere tekens in woorden of onnodige spaties.
- vermijd bepaalde woorden of onderwerpen in een bericht, zoals sexueel getinte onderwerpen, drugs, viagra, geld winnen, gratis en speciaal aanbod. Bij het gebruik van deze onderwerpen wordt een bericht vaak als SPAM gezien.
- zorg ervoor dat je bij een mailing altijd een afmeld mogelijkheid hebt. Dit is ook wettelijk verplicht in Nederland.
- gebruik niet teveel afbeeldingen. De balans tussen tekst en afbeeldingen moet in verhouding zijn.
- zorg ervoor dat je verzendlijst bijgewerkt is. Wanneer iemand zich afmeld, verwerk dit dan direct. Als mensen zich hebben afgemeld en ze krijgen toch weer een mail van je dan zijn ze al snel geneigd dit aan te merken als spam.
Hoe controleer ik of mijn mail als spam wordt gezien
Je kunt op verschillende manieren checken of je mail als spam binnenkomt bij de ontvanger. Verstuur je je mail bijvoorbeeld via MailChimp dan kun je via de rapportages in MailChimp controleren of er Abuse reports zijn.
Je kunt ook controleren op MX Toolbox of je IP of domein op een blacklist staat.
Als blijkt dat je e-mail constant in het spamfilter terechtkomt zul je elk onderdeel van je mail moeten testen en aanpassen.
Kom je er zelf niet uit dan kun je altijd contact met ons opnemen.
Geef een reactie