• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

buro KREAS

We helpen je graag met het design, het bouwen, het inrichten van social media en zoekmachine optimalisatie.

  • Wat we doen
  • Contact
  • Over ons
  • Blog
Home » Blog » WordCamp NL 2010 Presentatie over WordPress Theme Frameworks

WordCamp NL 2010 Presentatie over WordPress Theme Frameworks

8 november 2010 door Remkus de Vries 30 Reacties

wordcamp-nl-presentatie

Afgelopen weekend was WordCamp NL, editie 2010. Een zeer geslaagde dag, al zeg ik hetzelf, met ontzettend veel internationale gasten die het voor mij een groot feest maakten. Zelf heb ik ook een presentatie gedaan over WordPress Theme Frameworks die als doel had mensen te laten inzien dat het slimmer is een WordPress Theme Framework te gebruiken als basis voor al je WordPress designs.

Zeer binnenkort zal ik een uitgebreide post doen waar ik meer tekst en uitleg geef over deze WordPress Theme Frameworks en ook wat meer in detail zal gaan waarom het slimmer is een Framework als basis te nemen. Voor nu moeten jullie het doen met de slides:

Presentatie WordPress Theme Frameworks WordCamp NL 2010
View more presentations from Remkus de Vries.

Categorie: WordCamp NL Tags: Presentatie, WordCamp NL 2010

Nieuwsgierig wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ghio Coste zegt

    8 november 2010 om 08:39

    Remkus,
    bedankt voor de mooie toelichting op WordCamp 2010. What a day…

    Beantwoorden
    • Remkus de Vries zegt

      8 november 2010 om 09:53

      Dankjewel en graag gedaan 🙂

      Beantwoorden
  2. Jan Egbert zegt

    8 november 2010 om 10:56

    Zinvolle presentatie. Helemaal omdat veel mensen nog steeds niet de meerwaarde inzien van deze manier van werken. Mocht je de presentatie nog eens overdoen, dan zou ik eerst het verschil tussen een framework en een parent theme duidelijker uitleggen. Hybrid is bijvoorbeeld een framework dat gebruikt wordt in meerdere parent themes. Hoewel het na enkele vragen uit het publiek wel duidelijk werd, lijkt het me een waardevolle aanvulling op de presentatie. Justin Tadlock heeft er een verhelderend artikel over geschreven: http://justintadlock.com/archives/2010/08/16/frameworks-parent-child-and-grandchild-themes

    Beantwoorden
    • Remkus de Vries zegt

      8 november 2010 om 11:05

      Ja, dat realiseerde ik me tijdens de presentatie ook. Mijn focus was meer op Frameworks en Child Themes en niet zozeer op parent themes vs Frameworks. Focus iets anders, maar voor een vervolg kunnen er zeker twee sheets of zo aan toegevoegd worden 😉
      Sowieso is het een lastige discusse over wat nu feitelijk het Framework is; zoals Justin het bedoeld of in de context zoals Genesis dat bijvoorbeeld doet. Daarom verwijs ik er in deze context ook altijd naar als Theme Framework en niet zozeer als los staand framework (zoals Justin Hybrid Core dus heeft bedoeld).

      Beantwoorden
      • Jan Egbert zegt

        8 november 2010 om 11:27

        Een ontwikkeling die je binnen de Hybrid community ziet is dat er op basis van Hybrid Core nu meerdere parent themes ontwikkeld worden. Zo heb je o.a. het Hybrid Theme, News en Prototype. Dat is een wezenlijk verschil met de andere “frameworks” die ik geprobeerd heb.

        Beantwoorden
        • Remkus de Vries zegt

          8 november 2010 om 11:29

          Heb je al eens met Genesis gewerkt?

          Beantwoorden
          • Jan Egbert zegt

            8 november 2010 om 12:24

            Als Genesis nou vrij te downloaden was had ik het zeker geprobeerd. 🙂

  3. Jan Egbert zegt

    8 november 2010 om 11:09

    Je ging in je presentatie ook in op de verschillen tussen 3 grote “frameworks”. Daarin benadrukte je dat Genesis meer visuele opties biedt. Van Hybrid en in mindere mate Thematic weet ik dat er -juist ten behoeve van de flexibiliteit- gekozen is voor zo weinig mogelijk visuele opties. Feitelijk volgen ze hiermee de best practice van WordPress: oneindig veel mogelijkheden waarvan maar een minimaal percentage ontsloten wordt via de standaard instellingen. En dát typeert juist een framework.

    Beantwoorden
    • Remkus de Vries zegt

      8 november 2010 om 11:29

      LOL, en dit is precies de discussie die ik wilde vermijden 😀 Mijn voorkeur als developer / designer gaat uit naar Genesis omdat dit voor de klant juist zoveel visuele opties biedt die ze enorm weten te waarderen. Een klant wil niet in de CSS duiken om een specifieke pagina een andere layout te geven, die wil gewoon van een klikje naar een oplossing gaan.

      Beantwoorden
      • Jan Egbert zegt

        8 november 2010 om 11:52

        Ja ik ben de discussie ook bewust niet aangegaan zaterdag. 😉 Ik refereer nog maar eens aan een artikel van Justin Tadlock: http://justintadlock.com/archives/2009/02/09/the-slippery-slope-dilemma-how-much-control-should-users-have

        Beantwoorden
        • Remkus de Vries zegt

          8 november 2010 om 11:57

          Dat dacht ik al 😉 Justin heeft helemaal gelijk, maar feit blijft dat beide kampen perfect kunnen beargumenteren waarom het juist zus of zo ingevuld zou moeten worden zonder dat de één of de ander ongelijk heeft.

          Beantwoorden
          • Jan Egbert zegt

            8 november 2010 om 12:04

            Maar als mensen slechts de argumenten van A horen en niet eens weten van het bestaan van B, laat staan zijn argumenten, dan is er geen discussie. Vandaar deze bijdrage van mij.

            Overigens kan ik met mijn eigen parent theme gebaseerd op Hybrid Core heel gemakkelijk nieuwe opties toevoegen die voor de betreffende website relevant zijn.

          • Remkus de Vries zegt

            8 november 2010 om 12:12

            Helemaal mee eens. Nogmaals, mijn intentie was om duidelijk te maken dat je gewoon simpelweg veel slimmer werkt wanneer je met een framework werkt dan helemaal niet.

          • Jan Egbert zegt

            8 november 2010 om 12:16

            Ik denk dat die boodschap ook zeker is overgekomen.
            ps Hooray for threaded comments!

  4. Peter Luit zegt

    8 november 2010 om 11:40

    Dank voor je presentatie, er is veel te doen over dit onderwerp. Als ik overigens bij http://codex.wordpress.org/Theme_Frameworks kijk, dan zie ik ook Atahualpa staan vermeld als Framework. Ik gebruik dit Theme graag, maar hoe zie jij Atahualpa als Framework?

    Peter

    Beantwoorden
    • Remkus de Vries zegt

      8 november 2010 om 11:44

      Nee, niet echt nee. Veel opties en flexibiliteit, maar wat mij betreft niet echt heel solide op een aantal andere gebieden. Ik realiseer me goed dat het een ontzettend populair theme is, maar ik vind het een draak 🙂 .

      Beantwoorden
      • Peter Luit zegt

        8 november 2010 om 12:02

        En dit product dan van dezelfde ontwikkelaar: http://wordpress.bytesforall.com/?p=95

        Beantwoorden
        • Remkus de Vries zegt

          8 november 2010 om 12:05

          Heb gezien dat hij daar mee bezig is ja, maar heb er niet mee gewerkt. Geen idee, maar als het gebaseerd op Atuhualpa …

          Edit: dit zijn voor mij bijvoorbeeld alarmerende meldingen: “Beta 11 now (Update: now Beta 15)”

          Beantwoorden
        • Jan Egbert zegt

          8 november 2010 om 12:13

          Er zijn een aantal van dit soort geavanceerde thema’s op de markt. Bijvoorbeeld Headway Themes en Platform Pro van PageLines. Deze doen dat ongetwijfeld beter dan BytesForAll.

          Beantwoorden
          • Remkus de Vries zegt

            8 november 2010 om 12:15

            of Builder van iThemes.

          • Peter Luit zegt

            8 november 2010 om 14:03

            Wat vind je van het principe van HeadWay? http://headwaythemes.com/

          • Remkus de Vries zegt

            8 november 2010 om 15:35

            Gemengde gevoelens. Ergens wel handig, maar zelf houd ik liever iets meer fysieke controle en van het uitgangspunt van Genesis en/of Hybrid.

          • Jan Egbert zegt

            8 november 2010 om 15:47

            Welk thema je ook kiest, je gaat nieuwe dingen leren. In het geval van een thema als Headway ga je leren hoe je met hun visuele editor een website kan vormgeven. Kies je voor Hybrid of Genesis? Dan ga je leren hoe WordPress werkt.

  5. Alie van Malestein zegt

    8 november 2010 om 15:22

    Remkus, zaterdag gaf je aan dat je beter weg kunt blijven van het Thesis theme.
    Kan je kort aangeven why? Persoonlijk vind ik dit Theme mét de Open Hook plugin heel makkelijk en goed.

    Beantwoorden
    • Remkus de Vries zegt

      8 november 2010 om 15:33

      Lastig om dat kort te doen zonder heel technisch te worden, maar in principe werkt thesis compleet buiten de standaard manier van WordPress omheen waardoor eenvoudige dingen weer hele uitgebreide oplossing nodig hebben. Ja, je kunt ontzettend veel standaard instellen, maar wanneer je dat binnen een rigide systeem doet blijft het onlogisch. Daarnaast is het child theme principe, en daar ging mijn presentatie over, een draak om in thesis op te lossen.

      Als je op zoek bent naar een dergelijke oplossing dan zou het Prose Child Theme van StudioPress een hele goede vervanger kunnen zijn.

      Beantwoorden
      • Alie van Malestein zegt

        8 november 2010 om 20:52

        Fijn dat je niet te technisch werd 🙂 en bedankt voor de tips. Het lijkt me heel makkelijk om design apart in childtheme te zetten. Ga me de komende tijd maar eens verdiepen in framework van Genesis en de vergelijking Thesis vs Genesis. Genoeg leesvoer vond ik hier: http://www.artofblog.com/thesis-and-genesis-compared/

        Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Makke mei ♥ yn Fryslân · © Copyright 2005 – 2026 – Algemene Voorwaarden